پرستاری در کانادا

انجمن پرستاران کانادا پیش بینی کرده است که تا سال 2022 ، کانادا نیاز به 60000 پرستار خواهد داشت تا کمبود نیرو در این حرفه را تامین کند. بنابراین می توان فهمید که چرا پرستاری جز مشاغل محبوب در کانادا چه در مناطق شهری و چه در مناطق حومه ی و روستا ها می باشد.

پرستاران دارای جواز کار می توانند در حیطه وسیعی از مشاغل در کانادا کار کنند. این مشاغل عبارتند از:

  • Nurse practitioners: این نوع پرستاران وظایفی همانند پزشک دارند و می توانند در بعضی موارد درمان مریض را بر عهده گرفته و برای آنها دارو تجویز کنند. این نوع پرستاران نیاز به سرپرستی پزشک ندارند.
  • Nurse researchers: این نوع پرستاران در واقع محققین هستند که تحقیق بر روی بیماری ها، شرایط درمانی و چگونگی بهبود عملکرد خدمات درمانی را انجام می دهند.
  • Specialized nurses: این نوع پرستاران در زمینه بیماری های خاص از قبیل سوختگی، دیالیز، بیماری های قلبی و غدد داخلی آموزش دیده اند.
  • Nurse instructors: این نوع پرستاران دارای مدارک تحصیلی عالی و تخصصی می باشند که پس از مدتی اشتغال به عنوان پرستار، به عنوان استاد به آموزش پرستاران دیگر می پردازند.
  • Psychiatric nurses: این نوع پرستاران دارای مدارک کارشناسی ارشد یا دکترا می باشند و در زمینه درمان بیماران روانی و کسانی که مشکلات و اختلالات روحی و عاطفی دارند فعالیت می کنند.
  • Nurse technicians: این دسته از پرستاران در واقع تکنیسین هایی می باشند که تحت سرپرستی یک پرستار دارای جواز کاری کار می کنند.

بر اساس آمارهای دولتی کانادا، متوسط درآمد سالیانه پرستاران در حدود 51000$ می باشد. البته با توجه به تحصیلات و تخصص این پرستاران و جایگاه شغلی آنها، حقوق آنها می تواند تا رقم 105000$ در سال نیز افزایش یابد.

نحوه ارزیابی مدارک تحصیلی پرستاران تحصیل کرده در خارج از کانادا

تمامی پرستارانی که در خارج از کانادا تحصیل کرده اند و قصد کار در کانادا را دارند باید اقدام به اخذ جواز کاری از کانادا نمایند. سازمانی که مسئولیت ارزیابی مدارک پرستاری در کانادا را برعهده دارد National Nursing Assessment Service می باشد.

این سازمان با همکاری با انجمن های پرستاری در هر استان، اقدام به ارزیابی مدارک تحصیلی و سابقه کاری متقاضیانی که قصد مهاجرت به کانادا از طریق حرفه پرستاری را دارند، می نماید.

مدارکی که NNAS برای ارزیابی مدارک متقاضی از آنها دریافت می کند به شرح زیر است:

  • مدارک تشخیص هویت از قبیل پاسپورت، شناسنامه، عقدنامه و غیره
  • مدارک تحصیلی متقاضی که شامل همه مدارک دانشگاهی همراه با ریز نمرات و تاییده های لازم می باشد
  • مدارک مرتبط با انجمن های پرستاری که متقاضی در کشور خود در آن عضویت دارد
  • مدارک سابقه کاری متقاضی در 10 سال گذشته که بیانگر مسئولیت های شخص در هر کار می باشند
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس آکادمیک با نمرات Listening 7.5, Reading 6.5, Writing 7, Speaking 7

تمامی مدارک باید ترجمه رسمی به زبان انگلیسی یا فرانسه باشند.

هزینه ارزیابی مدارک 650$ کانادا می باشند که در هنگام ثبت نام از متقاضی اخذ می گردد و این هزینه قابل بازگشت نیست.

البته باید توجه داشته باشید که پس از دریافت نتیجه ارزیابی از NNAS ، با توجه به استان محل کار خود باید در انجمن پرستاران آن استان نیز اقدام به عضویت کنید که هر استان دارای روند و هزینه مخصوص به خود می باشد.

برای اقدام جهت اخذ جواز پرستاری و ارزیابی مدارک پرستاری خود با آدیونا تماس بگیرید.