مهاجرت به کبک کانادا

دولت استانی کبک کانادا قصد داشت در تاریخ 16 فوریه 2016 ،ساعت 8:30 سیستم آنلاین پذیرش متقاضیان مهاجرت به استان را بازگشایی کند و 2800 نفر اول ظرفیت موردنظر برنامه را کسب کند، اما این دومین بار در این ماه است که مسئولین استان در اعلامیه‌ای بازگشایی را تا اطلاع ثانوی به تأخیر انداخته‌اند و دلیل آن را مشکل فنی اعلام کرده‌اند.

متقاضیان هنگام ورود به وب‌سایت و درگاه برنامه مهاجرتی کبک شاهد خرابی آن و مشاهده پیغام به مضمون (( به دلیل استقبال بسیار متقاضیان و ترافیک بسیار بالای درگاه سیستم Mon project Quebec ، وب‌سایت در حال حاضر قابل دسترسی نمی باشد.)) بوده‌اند.

در این دوره بیش از 42000 متقاضی برای مهاجرت به کبک در این سیستم ثبت نام کرده‌اند. به نظر می آید که مسئولین برنامه مهاجرتی کبک تمهیدات لازم برای اجرای برنامه را در نظر نگرفته بودند. سیستم آنلاین کبک به صورتی طراحی شده بود که اجازه دسترسی هم‌زمان را فقط برای 500 نفر ممکن می کرد. در نتیجه برنامه‌ریزان این سیستم آنلاین انتظار هجوم بی سابقه به سیستم را پیش بینی نکرده بودند.

اولاً، با توجه به تعداد متقاضیان ثبت نام کرده که 42000 نفر بوده‌اند، عدم برنامه‌ریزی طراحان سیستم که فقط برای 500 نفر ظرفیت پیش بینی کرده بودند، مشهود است. متقاضیان معمولاً با باز کردن چند نوع مرورگر (web browser) و استفاده موازی از آن‌ها اقدام به ارسال مدارک می‌کنند. اگر یکی از مرورگرها دچار اشکال شود، در همان لحظه ارسال از مرورگر دیگر انجام می‌شود که این مسئله منجر به چندباره اطلاعات و ایجاد ترافیک  بسیار فراتر از حد انتظار می‌گردد.

البته دلیل دیگر برای مشکلات خرابی وب‌سایت به این مسئله مربوط می‌شود که در سیستم آنلاین کبک متقاضی باید محل تحصیل خود را از یک لیست بلند بالا که شامل هزاران موسسه آموزشی از نقاط مختلف جهان می باشد انتخاب کنند. این تعداد بسیار بالای مؤسسات که نیاز به پایگاه داده بسیار حجیمی می باشد باعث کندی وب‌سایت و خرابی آن می گردد. از طرفی دیگر با توجه به لزوم ارسال مدرک معادل سازی شده توسط متقاضی که نشان دهنده سطح تحصیلات آن‌ها با توجه به معیارهای کانادا می باشد، ایجاد این پایگاه داده حجیم برای مؤسسات آموزشی سراسر جهان در سیستم آنلاین امری بیهوده و مشکل‌ساز می باشد.

دولت فدرال کانادا در سال گذشته سیستم آنلاین Express Entry  خود را با موفقیت بازگشایی کرد. این موضوع جالب توجه است که طراحان سیستم Mon project Quebec هیچ مشاوره و راهنمایی از دولت فدرال در زمینه انجام این سیستم آنلاین نگرفته‌اند.

مسئولین دولتی اداره مهاجرت کبک اعلام کرده‌اند 24 ساعت قبل از بازگشایی دوباره سیستم آنلاین، خبر بازگشایی را به اطلاع متقاضیان می‌رسانند.