high tech firms in Canada

در تاریخ 14 جوون 2016 ( 25 خرداد 1395) دولت کانادا استراتژی جدید خود مبنی بر تسریع پرونده مهاجرتی نیروی متخصص آماده به کار در صنایع با تکنولوژی و فناوری بالا را آشکار کرد.

اگرچه اطلاعات زیادی از جزئیات این طرح وجود ندارد ولی یک هدف مشترک میان بسیاری از وزیران دولت کانادا کاهش زمان انتظار این نیروی متخصص بوده است. هم اکنون، بررسی پرونده های مهاجرتی نیروی متخصص حداقل 6 ماه به طول می انجامد، که این مدت زمان برای صنعت فناوری با سرعت تغییرات نوری بسیار طولانی می باشد. کارفرمایان کانادایی در صنایع با تکنولوژی بالا همیشه ادعا داشته اند که تاخیر دولت در بررسی پرونده های نیروی متخصص باعث جلوگیری از رشد این صنایع که نیاز به جذب نیروی با تخصص بالا دارند شده است.

آقای جان مک کالم  وزیر مهاجرت کانادا طی سخنرانی خود در اجلاسی به این مسئله اذعان کرد که اگرچه دولت به هدف خود در زمینه رسیدگی به پرونده های مهاجرتی در طول مدت کمتر از 6 ماه ، در مورد 80 درصد متقاضیان در سال گذشته دست یافته است، این مدت برای صنایع فن آوری ایده آل نبوده است. او افزود که هدف ما بازکردن درهای کانادا بر روی بهترین و متخصص ترین مهاجران است و بنابراین ما باید تلاشمان بر پاسخگویی هرچه سریعتر به نیازهای این گروه باشد.

دلیل اصلی برای تعلل در تسریع زمان رسیدگی به پرونده های مهاجرتی نیروی متخصص سیستم اکسپرس اینتری کانادا را می توان به این موضوع ارتباط داد که کارفرمایان در کانادا برای جذب نیروی متخصص خارجی باید دارای تاییده اداره کار کانادا مبنی بر عدم وجود نیروی متخصص در این زمینه در میان شهروندان کانادا را اخذ نمایند. این پروسه طولانی مدت است و باعث کاهش انگیزه مهاجران و کارفرمایان شده است.

البته باید توجه داشت که تاییده اداره کار کانادا برای جلوگیری از استخدام نیروی کم تخصص و با حقوق پایین و نیروی کار موقتی مناسب است. اما در مورد صنایع فن آوری و تکنولوژی، نیروی متخصص مورد نیاز عموما در خارج از کانادا می باشند در حالیکه این صنایع باید همان راه دشوار دیگران برای جذب این نیروهای متخصص را طی نمایند. این موضوع باعث جذب نیروی متخصص توسط کشورهای دیگر می گردد.

آقای دانیال لاول مدیر شرکت Blankslate Partners که یک کمپانی کاریابی و جذب نیروی متخصص برای شرکت های کانادایی می باشد گفته است برای اینکه کانادا بتواند با سرعت بالای تغییرات جهانی در زمینه تکنولوژی همسو شود نیاز دارد که به سرعت بتواند به نیروی متخصص در این زمینه دسترسی داشته باشد. او افزود که مدت زمان 6 ماه برای جذب نیروی متخصص در صنعت تکنولوژی بسان یک عمر می باشد و این مدت زمان بسیار بیشتر از آن زمانی است که رغبا برای جذب نیروی متخصص لازم دارند.

اگرچه برنامه مشخص در زمینه کاهش زمان جذب این نیروی متخصص طراح ریزی نشده است اما آقای مک کالم بیان کرد که دولت قصد دارد تاییده اداره کار برای نیروی متخصص که جذب صنایع فن آوری و تکنولوژی می شوند را حذف نموده و پرونده مهاجرتی آنها را تسریع نماید.