دوره ۶۰ اکسپرس اینتری کانادا امروز در تاریخ ۱۹ آپریل ۲۰۱۷ ( ۳۰ فروردین ۱۳۹۶) برگزار شد. این دوره به فاصله یک هفته از دوره قبلی که دوره ۵۹ در کل و دوره نهم در سال ۲۰۱۷ بود برگزار شد.

در این دوره نیز شاهد شگفتی بودیم و امتیاز قبولی برنامه به ۴۱۵ رسید. در این دوره ۳۶۶۵ نفر متقاضی مهاجرت به کانادا موفق به دریافت دعوتنامه اقامت دائم کانادا شدند.

با این کاهش امتیازات شانس افراد بالای ۳۵ سال و داری مدرک زبان آیلتس بالا با مدرک  فوق لیسانس به بالا برای گرفتن دعوتنامه وجود داره.

همچنین افراد زیر ۳۰ سال با مدارک فوق لیسانس به بالا و حتی CLB 8  در زبان انگلیسی که در حدود آیلتس ۷ می باسد هم شانس گرفتن دعوتنامه به صورت مستقیم و بدون نیاز به دعوتنامه استانی را خواهند داشت.

امکان کاهش نمره قبولی به زیر ۴۰۰

سوالی که در ذهن بسیاری از متقاضیان مهاجرت وجود دارد این است که آیا با توجه به روند کنونی انتظار میشود داشت که امتیاز قبولی زیر ۴۰۰ را هم شاهد باشیم؟

در پاسخ باید به ترکیب متقاضیان در استخر اکسپرس اینتری و ظرفیت تایین شده از طرف اداره مهاجرت کانادا برای سقف مهاجران اقتصادی که نیروی ماهر را نیز شامل میشوند را بررسی کرد.

بر طبق پیش بینی های اداره مهاجرت برای سال ۲۰۱۷ ظرفیت پذیرش نیروی متخصص فدرال برای متقاضی و خانواده در حدود ۷۳ هزار نفر در نظر گرفته شده است. با فرض اینکه در حدو ۲۰ % متقاضیان هم متاهل هستند ؛ این بدان معنی است که در حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار   دعوتنامه در طول سال ۲۰۱۷ برای متقاضیان درون استخر اکسپرس اینتری صادر میشود.

تا آخرین دوره که دهمین دوره در سال ۲۰۱۷ بوده است تعداد ۳۵۹۷۳ نفر موفق به دریافت دعوتنامه شده اند. با توجه به سقف پیشنهادی در حدود ۲۵ هزار نفر دیگر امکان دریافت دعوتنامه خواهند داشت که اگر فرض بر اجرای قرعه کشی در هر ۲ هفته یکبار باشیم در حدود ۱۶دوره انتخابی دیگر خواهیم داشت که به صورت میانگین در حدود ۱۶۰۰ دعوتنامه در هر دوره خواهد بود.

با این محاسبات به نظر می آید که در آینده شاهد کاهش تعداد دعوتنامه ها در هر دوره و بطبع افزایش نمره قبولی باشیم. البته باید توجه داشت که در سالهای گذشته نیز تعداد دعوتنامه صادر شده از سقف تعیین شده بیشتر بوده است و این امکلن برای سال ۲۰۱۷ هم وجود دارد.

البته باید دید در دوره های آینده این روند تکرار خواهد شد یا خیر. اگر تعداد دعوتنامه ها در بالای ۳۵۰۰ بماند و دوره های انتخابی در زیر ۲ هفته یکبار صورت بگیرد شاهد خبرهای بهتری برای متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق برنامه اکسپرس اینتری خواهیم بود.