در این مطلب قسط داریم  توضیحات تکمیلی در زمینه سوالاتی که متقاضیان در مورد روند برنامه استانی ساسکاچوان کانادا دارند ارائه کنیم.

1- برنامه استانی ساسکاچوان از چه زمانی شروع به کار کرده است؟

  • همانطور که میدونید برنامه استانی ساسکاچوان شامل 2 برنامه اکسپرس اینتری و OID می باشد که دارای محبوبیت زیادی بخصوص در میان متقاضیان ایرانی می باشد. این برنامه از ژانویه 2015 و با تغییر سیستم برنامه نیروی متخصص کانادا بازگشایی شد و از آن موقع تاکنون متقاضیان زیادی از طریق این برنامه به کانادا مهاجرت کرده اند.

2- شرایط اقدام برای برنامه استانی ساسکاچوان چیست؟

برای اقدام از طریق برنامه استانی ساسکاچوان بسته به برنامه ، متقاضی باید شروط اولیه زیر رو دارا باشد:

  • برای برنامه اکسپسرس اینتری ساسکاچوان باید

1- در سیستم امتیاز بندی برنامه نیروی متخصص فدرال حداقل 67 امتیاز کسب کند

2- سابقه کاری متقاضی باید جز لیست مشاغل مورد نیاز استان باشد

3- متقاضی باید در سیستم امتیاز بندی استانی ساسکاچوان حداقل 60 امتیاز کسب نماید

 

  • برای برنامه OID ساسکاچوان فقط باید شروط 2 و 3 در بالا را داشته باشید

 

3- نحوه بازگشایی و ظرفیت این برنامه برای متقاضیان به چه شکل می باشد؟

  • هر یک از برنامه های استانی ساسکاچوان در هر سال ظرفیتی برای تعداد مهاجران از طرف دولت فدرال کانادا دریافت می کنند که هر ساله این ظرفیت افزایش یافته است و برای مثال در سال 2017 برای هر یک از برنامه های اکسپرس اینتری و OID ساسکاچوان نزدیک به 3000 نفر متقاضی دریافت نموده اند.

 

  • نحوه بازگشایی و پذیرش برنامه ساسکاچوان به این شکل می باشد که در طول سال و به صورت کاملا تصادفی در زمانهایی مختلف اقدام به بازگشایی برنامه و اعلام ظرفیت بین 500 تا 1000 نفر می نماید و افرادی که از قبل با برنامه آشنا بوده اند و مدارک لازم رو جمع آوری کرده اند میتوانند در زمان بازگشایی برنامه پرونده خود رو ارسال نمایند و در اداره مهاجرت استانی ثبت شوند.

 

4- لیست مشاغل مورد نیاز استان ساسکاچوان چیست ؟

متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق برنامه استانی ساسکاچوان میبایستی حتما سابقه کار مورد نیاز طبق لیست مشاغل مورد نیاز که استان منتشر می کند داشته باشند.

این لیست مشاغل با توجه به نیازمندیهای بازار کار استان تهیه و در دورهای مختلف در طول سال باز بینی میشود و هراز چند گاهی بدون اعلام قبلی مشاغلی از لیست حذف و مشاغل دیگری به لیست اضافه می شوند.

مشاغل مختلفی در لیست مشاغل مورد نیاز استان وجود دارند که بعضی نیاز به گرفتن جواز از سازمانهای مربوطه می باشند.

5- بررسی پرونده مهاجرتی از طریق این برنامه چه مدت زمان میبرد؟

  • اداره مهاجرت استانی تقریبا هر 3 ماه یکبار گزارشی از مدت زمان نیاز برای بررسی پرونده متقاضیان رو منتشر می کند که در واقع نشان می دهد که تصمیم گیری برای متقاضیان تقریبا چقدر زمان میبرد . در آخرین دوره که این گزارش منتشر شده زمان لازم برای بررسی پرونده از زمان آغاز بررسی پرونده 31 هفته می باشد.

 

  • این 31 هفته فقط شامل زمان مورد نیاز برای بررسی پرونده توسط اداره مهاجرت می باشد و شامل زمان مورد نیاز برای اخذ تاییده و جواز برای رشته هایی که مورد نیاز به تاییده برای اقدام در برنامه مهاجرتی استانی ساسکاچوان می باشند نمیشود.

 

6- سرمایه مورد نیاز برای اقدام از طریق این برنامه چه میزان است؟

  • یکی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای این برنامه داشتن تمکن مالی لازم برای اقدام است . هر ساله استان مبلغ مورد نیاز با توجه به تعداد اعضای خانواده متقاضی رو اعلام می نماید.
  • نکته مهم در مورد این تمکن مالی این است که این مبلغ می بایستی از 3 ماه قبل از بازگشایی برنامه در حساب متقاضی موجود باشد و موجودی حساب حتی یک روز از مبلغ مورد نیاز استان پایینتر نیاید. با توجه به کاهش ارزش ریال توصیه میشود که مبلغ مورد نظر در حساب ارزی گذاشته شود تا از تغییرات در نرخ ارز در امان بماند.

7- نحوه اخذ جواز کاری برای رشته مورد نیاز جواز در استان به چه صورت است و چه مدت طول می انجامد؟

  • مشاغلی که در لیست مشاغل مورد نیاز استان ساسکاچوان موجود می باشند بستگی به شغل باید از سازمانی که آن رو شغل رو نظارت می کند جواز کار دریافت نمایند. مدت مورد نیاز برای اخذ جواز بستگی به شغل مورد نظر و سازمانی که آن را نظارت می کند متفاوت بوده و بین 3 ماه تا 1 سال به طول می انجامد.

 

  • متقاضیانی که می خواهند برای رشته های جواز دار اقدام نمایند میتوانند بدون جواز اقدام به ارسال پرونده نمایند و سپس در مرحله ای استان بررسی پرونده آنها رو ساکن گذاشته و به متقاضیان زمان میدهد تا جواز مورد نظر رو کسب نمایند.

 

8- برای اقدام برای این برنامه مهاجرتی آیا نیاز به مدرک زبان هست؟

متقاضیانی که میخواهند از طریق برنامه استانی ساسکاچوان به کانادا مهاجرت کنند ، می بایستی در زمان بازگشایی برنامه و اعلام ظرفیت توسط اداره مهاجرت استان مدرک زبان خود را دریافت کرده باشند.

برای شرکت در این برنامه میتوان 3 مدرک زبان را ارئه کرد:

برای متقاضیانی که به انگلیسی تسلط بیشتری دارند :

1- مدرک  امتحان آیلتس جنرال که در ایران نیز برگزار می شود

2- مدرک امتحان CELPIP که در حال حاضر فقط در کانادا  و دبی برگزار می شود

برای متقاضیانی که به زبان فرانسه تسلط دارند:

1- مدرک امحتحان  TEF که در ایران هم برگزار میشود

توجه داشته باشید که ارائه یکی از مدارک بالا کافی می باشد و متقاضیانی لازم نیست هم انگلیسی و هم فرانسه را تسلط داشته باشند.

9- مهاجرت به کانادا از طریق برنامه مهاجرتی ساسکاچوان چقدر زمان میبرد؟

همانطور که در بالا هم اشاره شد مدت زمان بررسی مدارک در استان متغیر بوده ولی به صورت کلی پروسه شامل دو مرحله می باشد که زمان بندی هر یک به صورت زیر می باشد:

 

1- مرحله استانی :

  • برای رشته های بودن نیاز به جواز کاری 8 ماه
  • برای رشته هایی که نیاز به جواز کاری دارند 12 ماه

2- مرحله فدرال:

متقاضیان پس از قبولی در مرحله استانی بسته به اینکه از طریق کدام برنامه استانی اقدام نموده اند به صورت زیر تقسیم بندی می شوند:

  • متقاضیانی که از طریق برنامه اکسپرس اینتری ساسکاچوان اقدام کرده اند بعد از دریافت نامه قبولی استانی وارد برنامه اکسپرس اینتری فدرال شده و پروسه آنها در حدود 8 تا 10 ماه طبق آمارهای کنونی زمان خواهد برد.
  • متقاضیانی که از طریق برنامه OID ساسکاچوان اقدام کرده اند پس از دریافت نامه قبولی باید مدارک خود رو به صورت کاغذی برای اداره مهاجرت فدرال ارسال نمایند که میانگین ببرسی پرونده از زمان ارسال تا دریافت ویزا در حدود 16 ماه به صورت میانگین زمان خواهد برد.

10- آیا مشخصات همسر یا فرزندان برای این برنامه امتیاز دارد؟

  • امتیاز بندی برنامه مهاجرتی استان ساسکاچوان طوری طراحی شده است که همسر امتیازی برای شخص متقاضی نخواهد داشت. البته اگر متقاضی برای برنامه اکسپرس اینتری ساسکاچون اقدام کند ، از آنجا که باید متقاضی 67 امتیاز هم در امتیاز بندی نیروی متخصص کسب کند ، در آنجا نمره امتحان زبان همسر امتیاز اضافی برای متقاضی خواهد داشت.
  • فرزندان در این برنامه امتیازی ندارند.

 

11-آیا داشتن فامیل در کانادا برای این برنامه امتیاز دارد؟

برای اینکه متقاضی بتواند از سیستم امتیاز بندی استانی ساسکاچوان برای فامیل خود امتیاز کسب کند ، فامیل باید شرایط زیر را دارا باشد:

  • فامیل باید با شما یکی از نسبت های زیر را داشته باشد: خواهر ، بردار، والدین، پدربزرگ و مادربزرگ، خاله ، عمو ، عمه ، دایی و فرزندان آنها
  • حداقل در یک سال گذشته در استان ساسکاچوان ساکن بوده باشد و با مدارک مشخص بتواند سکونت خود در استان را نشان دهد.
  • فامیل متقاضی نباید در 2 سال گذشته اسپانسر پرونده مهاجرتی شخص دیگری شده باشد.