لایحه جدید شهروندی کانادا امروز در تاریخ 3 می 2017 به تصویب مجلس سنا کانادا رسید و یک قدم به تبدیل شدن به قانون اجرایی نزدیک شد. با قانون شدن این لایحه مهاجران به کانادا میتوانند در مدت زمان کوتاه تری برای شهروندی کانادا اقدام نمایند.

در رای گیری امروز سنا این لایحه با 45 رای مثبت در مقابل 29 رای مخالف به تصویب رسید. این لایحه در ماه جون سال 2016 به تصویب مجلس عوام رسیده بود و سپس با درخواست سنا تغییراتی در آن اعمال شد و امروز مجلس سنا با این تغییرات این لایحه را تصویب نمود.

لایحه جدید شهروندی C-6 مدت زمان حضوری فیزیکی لازم برای افراد مقیم برای دریافت پاسپورت و شهروندی کانادا را از 4 سال در 6 سال به 3 سال از 5 سال تقلیل می دهد. همچنین افرادی که با ویزای های موقت کاری و یا دانشجویی در کانادا حضور داشتند می توانند این حضور را در راستای زمان مورد نظر برای گرفتن پاسپورت به حسب آورند.

این لایحه همچنین نیازمندی برای اثبات زندگی در کانادا بعد از شهروندی و امتحان زبان برای بعضی گروه سنی را لغو می کند. وقتی لایحه در مجلس عوام به تصویب رسید افراد بین 18 تا 54 سال مجبور به دادن امتحان زبان برای اخذ شهروندی بودند که این سن به 18 تا 60 سال تغییر کرده و تصویب شد.

تغییرات دیگری در مجلس سنا به این لایحه اضافه شد که به عنوان نمونه افرادی که به دلیل دادن اطلاعات نادرست و یا دروغ خلع شهروندی شده اند می توانند که دادگاه فدرال به این رای اعتراض و درخواست بازبینی نمایند.

تغییر دیگری که اعمال شد این است که افراد زیر 18 سال میتوانند بدون نیاز به پدر و مادر برای شهروندی اقدام نمایند. با توجه به قانون کنونی فرزندان با والدین به صورت یک واحد به حساب می آیند و اگر شهروندی والدین به هر دلیلی رد شود، در نتیجه فرزندان نیز نمی توانند شهروندی اخذ نمایند.