vancouverاخیرا شاهد این موضوع بوده ایم که ساکنین استان های دیگر کانادا به خصوص آلبرتا برای یافتن شغل به سمت استان غربی بریتیش کلمبیا هجوم می آورند. این قضیه در استان آلبرتا پس از کاهش قیمت نفت بیشتر مشهود شد و آمارهای رسمی اداره کار کانادا نیز بر این نکته اذعان دارد.

در چهار ماهه دوم سال 2016 شاهد این نکته بوده ایم که 5000 نفر بیشتر از چهار ماهه اول 2016 از دیگر نقاط کانادا به سمت استان بریتیش کلمبیا که دارای  اقتصاد پویا و سالم است سرازیر شده اند.

بیش از نیمی از این مهاجران از استان آلبرتا که بدلیل کاهش قیمت نفت دچار افول در اقتصاد استان شده است به بریتیش کلمبیا آمده اند. شرایط اقتصادی تمامی کشورهای تولید کننده نفت تحت تاثیر کاهش قیمت این کالا قرار گرفته است.

البته در همین مدت 16750 نفر از استان های دیگر وارد این استان شده اند که نشان می دهد هنوز جذبه خاص خود را برای کانادایی ها داراست. اما  در کل درصد خالص مهاجران به این استان منفی بوده است زیرا که 18500 نفر در این مدت از استان آلبرتا رفته اند و در واقع جمعیت استان 1788 نفر کاهش داشته است.

از طرفی دیگر و در آن سوی ترازو وزنه مهاجرت به استان بریتیش کلمبیا بزرگترین مهاجرت بین استانی در کانادا بوده است وجز 3 استانی است که به دلیل مهاجرت بین استانی، افزایش جمعیت داشته است. استان های دیگر با فزایش جمعیت استان های نیوفاندلند و لابرادور به 15 نفر افزایش خالص و استان آنتاریو با افزایش جمعیت خالص 1100 نفر می باشند.

کارشناسان معتقد هستند که جا به جایی های استانی کاملا به دلیل تغییر شرایط اقتصادی آن استان می باشد. کانادایی ها معمولا به دلیل داشتن پیشنهاد شغلی و فرصت پیدا کردن شغل جدید به استان دیگر مهاجرت می کنند.

از سوی دیگر وقتی برای مثال مهاجران از آلبرتا به استان دیگر می روند، شرکت ها و کارفرمایان با مشکل استخدام نیرو در زمان بهبود وضعیت اقتصادی مواجه مس شوند و این قضیه هم اکنون در آلبرتا اتفاق افتاده است.

همچنین آمارها بیانگر این است که کانادا وابستگی شدیدی به مهاجران بین المللی از کشورهای دیگر دارد تا بتوانند جمعیت و اقتصاد خود را افزایش و پویا نماید.

چهار استان برتر از نظر جذب تازه واردان به کانادا بیش از 72500 نفر را در چهار ماهه اول سال 2016 جذب کرده اند که رقم بسیار بالایی در مقایسه با مهاجران بین استانی می باشد.

بیش از نیمی از این مهاجران  تازه وارد سر از استان آنتاریو درآورده اند که 32000 مهاجر را جذب استان نموده است. در رتبه های بعدی استان های آلبرتا با 15356 ، کبک با 13862 و بریتیش کلمبیا با 11750 نفر مهاجر تازه وارد در مکان های دوم تا چهارم قرار دارند.

این آمارها نشان می دهد که استان آلبرتا با وجود مشکلات قیمت پایین نفت هنوز جذابیت خود را در بین مهاجران تازه وارد حفظ کرده است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که بسیاری از این تازه واردها به استان 3 الی 4 سال پیش اقدام به مهاجرت کرده بوده اند که بدین معنی است که در ان زمان تاثیرات اقتصادی وجود نداشته که در تصمیم گیری آنها تاثیر داشته باشد.

در همین حال، مهاجرت بین المللی به استان بریتیش کلمبیا در یک دهه گذشته کاهش نشان داشته است و این به خصوص به دلیل کاهش مهاجران چینی می باشد. البته مهاجران چینی به صورت غیر مستقیم و از طریق برنامه سرمایه گذاری کبک که بسیار محبوب می باشد راه خود را به بریتیش کلمبیا پیدا کرده اند و خیلی ها افزایش شدید قیمت مسکن در ونکوور را به دلیل همین مهاجران چینی می دانند.

کارشناسان معتقدند که گزارشات رسانه ها از بازار داغ مسکن در ونکوور باعث ایجاد این احساس در بین مهاجران شده است که بریتیش کلمبیا و به خصوص شهر ونکوور بهترین مکان در کانادا می باشد.

با وجود آمار و ارقام مناسب مهاجران بین المللی به کانادا، خیلی از استان ها در صدد فشار برای رفع سقف مهاجرت هر ساله به کانادا برای استان ها شده اند. برای نمونه استان های آتلانتیک که شمال نواسکوشیا ، نیوبرانزویک و پرنس ادوارد می باشند توانسته اند ظرفیت پذیرش مهاجران خود در سال 2017 را،  2000 نفر افزایش دهند. این عدد می تواند در سال های 2018 و 2019 در صورت موفقیت برنامه افزایش داشته باشد.