Quebec-City-Canada3_1

وزیر مهاجرت کبک برنامه افزایش مهاجران از هم اکنون تا سال 2019 را اعلام نمود. خانم کتلین ویل اعلام کرد که در سال 2017 و 2018 تعداد 1000 نفر به ظرفیت پذیرش مهاجران افزوده خواهد شد و تعداد کل به 51000 نفر می رسد. این رقم قرار است تا سال 2019 به 52،500 نفر افزایش پیدا کند.

البته این اعلامیه استان کبک در واقع عقب نشینی از برنامه اولیه این استان برای افزایش ظرفیت پذیرش مهاجران تا  60،000 مهاجر در سال 2017 می باشد. در همین حال این افزایش 1000 نفری در سال 2017 و 2018 به معنای اهمیت ویژه مهاجران برای شکوفایی اقتصاد کبک می باشد.

استان کبک در حال مبارزه با کاهش طبیعی جمعیت نیروی کار فعال خود می باشد. جمعیت در حال پیر شدن است و تعداد مهاجران به اندازه ای نمی باشد که جایگزین این جمعیت پیر شود. بعلاوه کاهش نرخ باروری در استان و مهاجرت به استان های دیگر به مشکلات استان کبک افزوده است.

در این میان کسب و کارها در کبک بیشترین ضرر را تجربه می کنند زیرا که نیروی ماهر کافی با مهارت های لازم و مطابق با تکنولوژی های جدید در استان به اندازه وجود ندارند. خانم ویل اذعان داشت که مهاجرت راه حال و پاسخ به این نیاز می باشد. او همچنین گفت که رقابت شدیدی بین کشورها برای جذب این نیروی ماهر وجود دارد.

خانم ویل در ادامه سخنان خود گفت که قدمهای بزرگی برای پایین آوردن نرخ بیکاری تازه واردان به استان انجام شده است و نرخ بیکاری مهاجران تازه وارد از 12.4 % در سال 2011 به 10.7 % در سال 2015 کاهش یافته است ولی باید اقدامات بیشتری در این زمینه انجام شود تا ادغام مهاجران تازه وارد در جمعیت و جا افتاده آنها در استان سرعت گیرد.

استراتژی جدید دولت کبک به همراه بودجه 42.5 میلیون دلاری قصد دارد سیستم مهاجرت استان کبک را چیزی مشابه به سیستم اکسپرس اینتری دولت فدرال نماید.

دولت کبک قصد دارد تا انتخاب مهاجران جدید را بر اساس نیاز کسب و کار و بازار کار استان تنظیم نماید و متقاضیان را با مشاغل موجود در استان ارتباط دهد. این استراتژی تاثیر مستقیمی بر میزان نرخ بیکاری مهاجران خواهد گذاشت.

خانم ویل به این موضوع نیز اشاره کرد تا دولت کبک قصد دارد تا گرفتن اقامت دائم کانادا برای دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های کبک را تسهیل نماید و این فرصت مناسبی برای متقاضیان تحصیل در استان کبک کانادا می باشد. این اقدامات در راستای استراتژی دولت کانادا برای اعطا اقامت دائم به افرادی می باشد که دارای تجربه تحصیل و کار کانادایی می باشند.

همچنین خانم اعلام داشت که بر زبان فرانسه و مهارت مهاجران در این زبان توجه بیشتری خواهد شد و سعی بر این است تا برنامه های آموزشی زبان فرانسه در سطح استان کبک افزایش یابد و در دسترس عموم قرار گیرد.

برنامه مهاجرتی نیروی متخصص استان کبک قرار است تحولاتی بنیادی نماید و در بهار سال آینده دوره جدید برگزاری این برنامه اعلام شود.