اداره مهاجرت کانادا قصد دارد تغییراتی در سیستم امتیاز بندی برنامه اکسپرس اینتری کانادا ایجاد کند. این تغییرات قرار است از تاریخ 6 جون 2017 (16 خرداد 1396) اجرایی شود.

در این تغییرات متقاضیان که دارای مهارت در زبان فرانسه می باشند و یا دارای خانواده مقیم درجه یک در کانادا می باشند، امتیازات اضافی دریافت خواهند نمود. گرچه این تغییرات تغییر خاصی در استخر متقاضیان ایجاد نمی کند، اما می تواند خبر خوبی برای متقاضیان دارای شرایط بالا باشد و به آنها شانس بیشتری برای قبولی در برنامه اکسپرس اینتری و دریافت اقامت دائم کانادا بدهد.

همچنین قرار است که ثبت نام در سیستم بانک اطلاعاتی مشاغل برای متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری از حالت اجباری به داوطلبانه تغییر نماید.

سیستم امتیاز بندی اکسپرس اینتری در گذشته هم شاهد تغییرات عمده شده بود. مهمترین این تغییرات کاهش امتیاز پیشنهاد شغلی از 600 امتیاز به حدود 50 تا 200 امتیاز بوده است. دیگر تغییرات اعطا امتیاز اضافه به متقاضیانی که دارای مدرک تحصیلات کانادایی بودند می باشد.

روند برنامه اکسپرس اینتری در سال 2017 به گونه ای بوده است که سعی بر افزایش تعداد دعوتنامه های صادر شده برای متقاضیان تمرکز داشته است. در 3 ماهه آخر سال 2016، تعداد 9465 دعوتنامه صادر شده بود در حالیکه در 3 ماهه نخست سال 2017، تعداد 24652 دعوتنامه صادر شده است که افزایش 160 % را نشان می دهد. این مسئله کمک بسیاری به کاهش حداقل امتیاز قبولی در برنامه اکسپرس اینتری کانادا کرده است.

از آغاز برنامه اکسپرس اینتری در سال 2015  تاکنون 43 هزار نفر از متقاضیان مهاجرت به کانادا ، وارد کانادا شده اند. نزدیک به 90 هزار دعوتنامه نیز برای متقاضیان صادر شده است که بسیاری از آنها در پروسه دادن ویزا  هستند و به زودی وارد خاک کانادا می شوند.

تغییرات اعمال شده از تاریخ 6 جون 2017

 

مهارت در زبان فرانسه

برای شرکت در برنامه اکسپرس اینتری، متقاضیان باید مهارت خود در زبان انگلیسی یا فرانسه را با دادن امتحان های رسمی تعیین شده از طرف اداره مهاجرت کانادا ثابت نمایند. از 1200 امتیاز موجود در امتیاز بندی اکسپرس اینتری، حداکثر 136 امتیاز به زبان اول و 24 امتیاز به زبان دوم متقاضی تعلق میگیرد. همچنین 100 امتیاز ترکیبی هم برای ترکیب زبان و مهارت شغلی و تخصیلی متقاضیان وجود دارد.

توضیحات بالا تا تاریخ 6 جون 2017 ثابت می ماند اما از آن تاریخ به بعد امتیازات بیشتری برای فرانسه زبانان درنظر گرفته می شود.

متقاضیانی که دارای سطح 7 ( CLB 7 ) یا بیشتر در فرانسه باشند و دارای مهارت در زبان انگلیسی با سطح 4 ( CLB 4 ) باشند، 15 امتیاز اضافه علاوه بر امتیازات قبلی دریافت می کنند. اگر سطح زبان انگلیسی به 5 ( CLB 5 ) یا بیشتر برسد ، 30 امتیاز اضافه بر امتیاز بندی قبلی دریافت خواهند نمود.

خانواده درجه یک در کانادا

از تاریخ 6 جون 2017 به بعد، متقاضیانی که دارای خواهر یا برادر مقیم در کانادا  باشند 15 امتیاز اضافی دریافت می نمایند. این 15 امتیاز همچنین شامل افرادی که دارای همسر مقیم در کانادا می باشند نیز می شود.

بر طبق تحقیقات اداره مهاجرت کانادا، داشتن خانواده درجه یک مقیم در کانادا، تاثیر مثبتی بر سلامت روحی و اجتماعی تازه واردان به کانادا دارد.

متقاضیان می توانند برای محاسبه امتیاز خود در سیستم امتیاز بندی اکسپرس اینتری به اینجا مراجعه کنند.