Social_Progress_Index

امسال در رده بندی شاخص پیشرفت های اجتماعی برای شهروندان کشورها  طبق رتبه بندی سایت Social Progress Index ، کانادا رتبه دوم را کسب کرده است که نشانه پیشرفت این کشور در زمینه اجتماعی نسبت به سال گذشته که در رتبه ششم قرار داشت می باشد.

سایت Social Progress Index با جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف همچون بانک جهانی، سازمان ملل و موسسه نظرسنجی Gallup، اقدام به رده بندی 133 کشور بر اساس شاخص هایی از قبیل نرخ چاقی مفرط، مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای، ظرفیت اجتماعی برای پذیرش مهاجران، آزادی ادیان، دسترسی به آب لوله کشی و غیره می نماید.

امسال کشور فندلاند به اختلاف ناچیز جایگاه بهترین کشور را کسب کرده است و کانادا در رتبه دوم قرار گرفته است. بعد از کانادا کشورهای دانمارک، استرالیا و سویس 5 کشور برتر جدول را تشکیل می دهند.

آقای مایکل گرین که مدیر اجرایی پروژه رده بندی کشورها بوده است گفت که با بررسی داده های مختلف می توان نتیجه گرفت که مدل های مختلفی برای رسیدن به سطح بالای اجتماعی در کشورهای مختلف وجود دارد.

او اذعان داشت که مهم نشان دادن این مسئله است که تنها یک مدل اجتماعی مانند آنچه در کشورهای اسکاندیناوی و نروژ وجود دارد، باعث پیشرفت اجتماعی نمی شود و کشور کانادا نمونه بسیار خوبی از کشوری موفق در این زمینه با ساختار اجتماعی متفاوت می باشد.

کانادا بالاترین نمره برای دسترسی به آموزش عالی را دریافت کرده است و رتبه اول در بین 133 کشور بررسی شده را دارد. در این شاخص فاکتورهایی از قبیل نسبت افرادی که در سطوح دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند ، کیفیت آموزش در دانشگاه ها  و تساوی جنسیتی در نظر گرفته شده اند.

کانادا همچنین نمره بسیار بالایی برای پذیرش مهاجران و سهیم کردن آنها در جامعه داشته است و رتبه 5 در این زمینه را کسب کرده است. این رتبه با توجه به نژادهای گوناگون مهاجران در کانادا بدست آمده است و به عنوان نمونه موفق در جهان بشمار می رود.

آقای گرین در سخنان خود تاکید کرده است گرچه بعضی کشورها نمره خوبی در زمینه انطباق پذیری مهاجران کسب کرده اند ولی باید توجه داشت که مهاجران این کشورها معمولا به صورت یکنواخت و از کشورهای خاصی هستند. کانادا کشوری پهناور با جمعیت مهاجرانی از کشورهای گوناگون با فرهنگ های متفاوت می باشد و همچنان رتبه 5 را کسب کرده است. این مدل بسیار خوبی است که کشورهای دیگر نیز می توانند از آن درس بیاموزند.

شاخص هایی که کانادا در آنها ضعیف عمل کرده است شامل فاکتورهای زیست محیطی از قبیل حفاظت از محیط زیست و حیات وحش، تصفیه فاضلاب شهری و تولید گازهای گلخانه ای می باشند.

همچنین کانادا در تعداد دارندگان تلفن همراه ضعیف عمل کرده است و از هر 100 نفر تنها 81 نفر دارای آبونمان تلفن همراه بوده اند که کانادا را در رتبه 102  بین زیمبابوه و نپال قرار داده است. البته آقای گرین نیز اشاره کرده است که این فاکتوری است که به راحتی قابل ترمیم می باشد و کشورهایی با درآمد سرانه بسیار پایینتر از کانادا این مشکل را به راحتی حل کرده اند.

شاید عجیب به نظر برسد که کانادا در فاکتورهایی که بقیه کشورها براحتی آنها را ارتقا داده اند ضعف نشان داده است و در فاکتورهای بسیار دشوار و پیچیده تر از قبیل انطباق پذیری و پذیرش مهاجران بسیار خوب عمل کرده است، فاکتوری که بسیاری از کشورها در آن مشکل دارند.

آمریکا در این رده بندی در رتبه 19 قرار دارد که نسبت به دیگر کشورهای عضو گروه G7 و با درآمد سرانه 50932 دلار ، عملکرد ضعیفی داشته است.

اگرچه آمریکا هنوز دارای رتبه پیشرفت اجتماعی بالایی می باشد که در بین فرانسه و اسلوانی قرار گرفته است، رتبه آن در شاخص های سلامت و درمان پایین می باشد. همچنین امریکا در زمینه امنیت فردی ، آموزش ابتدایی و کیفیت محیطی بسیار پایین تر از فاکتورهای اقتصادی خود عمل کرده است.