تعداد قبول شدگان اکسپرس اینتری

در سال های اخیر و به ویژه از آغاز سال 2015 مهاجرت به کانادا از طرق مختلف با دشواری های بیشتری نسبت به گذشته مواجه شده است و متقاضیان مهاجرت به کانادا همواره به دنبال ارزان ترین و  سریعترین راه مهاجرت به کانادا می باشند.

کانادا دارای برنامه های مهاجرتی گوناگونی است که هر کدام برای دسته خاصی از افراد طراحی شده است. تا پیش از سال 2015 این برنامه ها دارای شرایط نسبتا آسان و قابل قبولی به خصوص برای ایرانیان متقاضی مهاجرت به کانادا داشتند.

برای نمونه برای نیروی متخصص فدرال کانادا تا سال 2015 به این صورت عمل می کرد که هر فرد که دارای حداقل مورد نیاز برنامه بود و در سیستم امتیاز بندی حداقل 67 امتیاز را می آورد موفق به دریافت اقامت دائم کانادا میشد. اما در سال 2015 و پس از تغییر در برنامه نیروی متخصص فدرال و معرفی سیستم اکسپرس اینتری ، تغییرات شگرفی در سیستم امتیاز بندی این برنامه ایجاد گردید و عملا راه را برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق تخصص بست.  آمارهای رسمی انتشار یافته از طرف موسسه آمار کانادا نیز مبین همین مطلب است. با نگاهی به این آمار متوجه می شویم که در سال 2014 در حدود 3% مهاجرین به کانادا از طریق برنامه نیروی متخصص فدرال را ایرانیان شامل می شدند. این در حالی است که تنها حدود 0.5% مهاجرین به کانادا از طریق برنامه اکسپرس اینتری در سال 2015 از ایران بوده اند.

با نگاهی دقیقتر به نحوه تغییرات امتیاز بندی سیستم اکسپرس اینتری نسبت به گذشته ، دلایل افت قبولی ایرانیان در برنامه اکسپرس اینتری به وضوح آشکار می گردد.

اولین دلیل و شاید بزرگترین دلیل ناکامی ایرانیان در این برنامه را می توان به سطح زبان انگلیسی یا فرانسه متقاضیان ایرانی ربط داد. در امتیاز بندی اکسپرس اینتری حداقل مدرک زبان انگلیسی مورد نیاز برای ثبت نام در برنامه آیلتس 6 در هر 4 مهارت می باشد. این نمره همانطور که ذکر شد فقط شرط لازم برای امکان ثبت نام در سیستم اکسپرس اینتری می باشد و متقاضیانی که می خواهند شانس قبولی داشته باشند معمولا باید نمره ای بالاتر از 7.5 در هر مهارت در امتحان آیلتس را کسب کنند که خود سد بزرگی در مقابل متقاضیان ایرانی می باشد. همچنین داشتن سطح خوبی از فرانسه نیز امتیازی اضافه برای متقاضی دارد که به طور معمول ایرانیان از آن برخوردار نیستند.

دومین دلیل برای عدم موفقیت ایرانیان در سیستم اکسپرس اینتری ، نداشتن سابقه کار در کانادا می باشد. داشتن سابقه کار در کانادا در سیستم امتیاز بندی اکسپرس اینتری از امتیاز بالایی برخوردار است. کسانی می توانند دارای سابقه کار کانادایی باشند که قبلا از طریق ویزا های موقتی از قبیل دانشجویی و کاری وارد کانادا شده اند و توسط کار فرمای کانادایی استخدام شده اند.

دلیل سوم نیز می تواند به تحصیلات و دانشگاه محل تحصیل متقاضی مربوط شود که در سیستم اکسپرس اینتری داشتن تحصیلات دانشگاهی در کانادا امتیاز بالاتری نسبت به کسانی که در کشورهای دیگر تحصیل کرده اند دارد و این باعث شده است که متقاضیان ایرانی که در ایران تحصیلات دانشگاهی خود را به اتمام رسانده اند امتیاز لازم را دریافت نکنند.

به عنوان دلیل آخر می توان سن متقاضی را معرفی کرد. در سیستم اکسپرس اینتری سن متقاضی دارای امتیاز ویژه ای می باشد و افراد بین 21 تا 29 سال امتیاز کامل سن را دریافت می کنند و بعد از آن هر سال که سن متقاضی بیشتر شود امتیاز سن او 5 امتیاز کاهش می یابد. این مسئله نیز به عنوان یک نقطه تناقض برای ایرانیان مطرح می شود زیرا که اگر واقع گرایانه به مطلب نگاه کنیم شخصی که دارای مدرک کارشناسی ارشد باشد و حداقل 5 سال سابقه کاری بعد از مدرک تحصیلی خود داشته باشد، سنی در حدود 31 تا 33 سال خواهد داشت و به همین ترتیب 10 الی 15 امتیاز سن را از دست خواهد داد تا سابقه کاری لازم برای مهاجرت به کانادا  را کسب کند.

از طرفی دیگر اگر به سیستم امتیاز بندی اکسپرس اینتری نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که 600 امتیاز آن فقط برای کسانی می باشد که دارای پیشنهاد شغلی از کار فرمایی در کانادا دارند و متقاضیان ایرانی بدون حضور در کانادا از شانس بسیار ناچیزی برای گرفتن پیشنهاد شغلی از کار فرمای کانادایی برخوردارند. البته بیشتر کسانی که در دوره های گذشته قرعه کشی اکسپرس اینتری قبول شدند، دارای پیشنهاد شغلی نبوده اند و این نکته مثبتی است.

تا این جای کار شاید بگویید پس دیگر امیدی برای متقاضیان ایرانی مهاجرت به کانادا که دارای تخصص هستند نیست اما اجازه دهید که وارد قسمت امیدوار کننده مطلب شویم.

در سیستم امتیاز بندی اکسپرس اینتری 600 امتیاز برای متقاضیانی قرار داده شده است که دارای دعوتنامه استانی باشند و به اصطلاح استانی در کانادا آنها را نامزد دریافت اقامت دائم کانادا کرده باشد.

حالا سوالی که مطرح میشود این است که چگونه میتوان دعوتنامه استانی اخذ نمود تا 600 امتیاز در سیستم اکسپرس اینتری کسب کرد و قبولی در برنامه را تضمین نمود.

استانهای مختلف در کانادا هر کدام دارای برنامه های مهاجرتی گوناگونی می باشند که این برنامه ها با توجه به اقتصاد و بازار کار آن استان طراحی شده اند و هر کدام دارای شرایط  و امتیاز بندی منحصر به خود هستند. این برنامه های استانی هر ساله در چندین نوبت در چندین نوبت اقدام به بازگشایی برنامه مهاجرتی خود می نمایند و افراد شایسته را نامزد دریافت اقامت دائم کانادا می نمایند.

تلاش ما در آدیونا بر این است که با معرفی برنامه های استانی با شرایط مطلوب به متقاضیان بهترین روش مهاجرتی را که بسته به شرایط هر شخص متفاوت می باشد ، یافته و آنها را در امر مهاجرت یاری نماییم.