express entry 2016

در چند روز گذشته اداره مهاجرت کانادا خبر مربوط به تغییرات امتیاز بندی برنامه اکسپرس اینتری رو اعلام کرد.این تغییرات قرار است از تاریخ 19 نوامبر 2016 اعمال شود و بدین ترتیب کسانی که دارای پروفایل در برنامه اکسپرس اینتری هستند شاهد تغییر امتیاز خود خواهند بود.

مهمترین تغییر در سیستم امتیاز بندی مربوط به امتیاز پیشنهاد شغلی یا همان جاب آفر می باشد که به شدت کاهش پیدا کرده است. در سیستم قبلی امتیاز جاب آفر 600 امتیاز بود و کسانی که دارای پیشنهاد شغلی بودند ، میتوانستند امتیاز لازم را کسب کرده . به راحتی به کانادا مهاجرت کنند.

اما در نحوه امتیاز بندی جدید پیشنهاد شغلی به 2 صورت امتیاز بندی شده است که در زیر آمده است:

  • پیشنهاد شغلی در سمت های مدیریتی خاص با تایید اداره کار کانادا از این پس دارای 200 امتیاز خواهد بود.
  • پیشنهاد شغلی در مشاغل دیگر که البته نیاز به تایید اداره کار هم ندارند از این پس دارای 50 امتیاز خواهند بود.

امتیاز برای تحصیلات کانادایی

از دیگر تغییرات در سیستم امتیاز بندی برنامه اکسپرس اینتری کانادا ، تخصیص امتیاز به کسانی است که در کانادا تحصیل کرده اند. نحوه تخصیص امتیاز به این دسته از افراد به شرح زیر است:

  • 15 امتیاز برای دوره فوق دیپلم 1 ساله یا 2 سال
  • 30 امتیاز برای مدارک لیسانس به بالا

البته برای کسب این امتیاز متقاضی باید در یک دانشگاه کانادایی به صورت تمام وقت مشغول به تحصیل بوده باشد و در هر سال حداقل 8 ماه به صورت فیزیکی در کانادا حاضر باشد.

این تخصیص امتیاز در راستای اهداف بلند مدت دولت کانادا برای جذب دانشجویان تحصیل کرده در کانادا می باشد که دارای تجربه زندگی در کانادا هستند و با فرهنگ و بازار کار کانادا آشنایی دارند و می توانند بهترین نیروی کار در کانادا باشند.

مدت زمان بیشتر برای ارسال پرونده مهاجرتی

از دیگر تغییرات اعلام شده می توان به بیشتر شده مدت زمان متقاضی برای ارسال پرونده اقامت دائم خود پس از دریافت دعوتنامه می باشد. در گذشته افراد پس از دریافت دعوتنامه 60 روز مهلت داشتند تا مدارک لازم را تهیه و ارسال نمایند. در تغییرات جدید این زمان به 90 روز افزایش یافته است.

تاثیر تغییرات در شانس موفقیت متقاضی در مهاجرت به کانادا

با توجه به تغییرات ایجاد شده ، امتیاز دعوتنامه استانی بیش از پیش ارزشمند می گردد زیرا که تنها امتیازی که می تواند قبولی فرد را تضمین نماید این 600 امتیاز خواهد بود.

تخصیص امتیاز به تحصیلات کانادایی شاید بدترین خبر برای ایرانیانی باشد که سابقه تحصیلات در کانادا را ندارند و حالا باید با کسانی رقابت کنند که در کانادا تحصیل کرده اند و مدرک اخذ نموده اند.

بعد از اعمال این تغییرات رقابت در بین امتیاز های بین 400 تا 450 برای دریافت دعوتنامه اکسپرس اینتری افزایش خواهد یافت زیرا که دیگر 50 امتیاز جاب افر تعیین کننده نخواهد بود و شاید شاهد کاهش امتیاز قبولی اکسپرس اینتری در آینده باشیم.