canada-passport

آمار اداره مهاجرت و شهروندی کانادا برای 3 ماهه اول سال 2016 نشان دهنده تعداد متقاضیان اخذ پاسپورت از هر ملیت می باشد. در این آمار همانطور که انتظار می رود کشورهای فیلیپین، هند و چین در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. با توجه به تعداد بالای مهاجران از این کشورها این آمار قابل پیش بینی بود. مهاجران پاکستانی در رتبه چهارم دریافت پاسپورت کانادایی بوده اند.

در این لیست متقاضیان ایرانی در رتبه پنجم قرار دارند و در حدود 2300 نفر ایرانی در 3 ماهه اول 2016 موفق به شهروندی و پاسپورت کانادایی شده اند. در دیاگرام زیر می توانید 9 ملیت اول در دریافت پاسپورت کانادایی را ملاحظه کنید.

top-10-new-canadian-citizens-by-source-country

تعداد پرونده های اقدام برای اخذ شهروندی و دریافت پاسپورت در سال جاری رو به کاهش گذاشته است و بسیاری از متخصصان دلیل آن را افزایش هزینه های اخذ شهروندی کانادا می دانند.

در 3 ماهه دوم سال 2016 حدوداً 33000 نفر برای اخذ پاسپورت کانادا اقدام کرده اند که این رقم کاهش قابل ملاحظه ای نسبت به همین دوره در سال 2015 دارد که در حدود 65000 نفر متقاضی دریافت پاسپورت کانادایی بودند.

هزینه های دولتی دریافت پاسپورت کانادا  در سال 2016 چیزی در حدود 700 دلار می باشد و به همین دلیل بسیاری از افراد مقیم کانادا ترجیح داده اند تا برای پاسپورت اقدام نکنند. هزینه اخذ پاسپورت در سال 2014 در حدود 100 دلار بود که پس از آن به 300 دلار افزایش پیدا کرد و در سال 2015 این رقم به 530 دلار افزایش پیدا کرد.

در سال 2015 در حدود 130 هزار نفر متقاضی اخذ پاسپورت کانادایی بودند که این رقم به صورت میانگین در سال های گذشته 200 هزار نفر بوده است. با توجه به کاهش متقاضیان، برخی خواستار کاهش هزینه اخذ پاسپورت به رقم قبلی 300 دلار شده اند.

البته افراد مقیم کانادا تقریبا تمام حقوق شهروندان کانادا را دارا می باشند. تنها تفاوت شهروندان کانادا این است که آنها می توانند رای بدهند و موقعیت های شغلی سیاسی و دولتی داشته باشند.

قانون جدید شهروندی کانادا

در حال حاضر دولت لیبرال کانادا در حال بررسی قانونی است که شرایط دریافت پاسپورت کانادا را سهولت می بخشد. تغییرات این قانون نسبت به قانون قبلی به صورت خلاصه به صورت زیر است:

  • متقاضی دریافت پاسپورت باید مقیم کانادا باشد و حداقل 1095 روز در 5 سال قبل از اقدام برای شهروندی به صورت فیزیکی در کانادا حضور داشته باشند. همچنین دیگر لازم نخواهد بود که متقاضی در هر سال حداقل 183 روز در کانادا باشد.
  • متقاضیان بین 18 تا 54 سال باید مهارت ابتدایی در زبان انگلیسی را دارا باشند.
  • متقاضیان بزرگسال دیگر لازم نیست پس از دریافت پاسپورت قصد اقامت در کانادا را داشته باشند.
  • متقاضیان دریافت پاسپورت می توانند روزهایی را که با ویزا غیر دائم ( دانشجویی و کاری) در کانادا ساکن بوده لند تا حداکثر یکسال در راستای دریافت پاسپورت به حساب بیاورند.
  • متقاضیان بزرگسال فقط نیاز به ارائه 3 سال صورت حساب مالیاتی برای اقدام برای اخذ پاسپورت دارند.
  • دیگر دولت کانادا حق نخواهد داشت شهروندی افرادی که در ارتش کشورهای دیگر خدمت کرده اند باطل نماید.