با گذر در فرآیند مهاجرت به کانادا، بسیاری از متقاضیان مهاجرت ممکن است تأخیر در پردازش درخواست‌های مهاجرت خود را تجربه کنند. در حالی که اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) تلاش کرده است تا این تأخیرات را کاهش دهد، طولانی بودن دوره‌های انتظار اغلب یک تجربه متداول است.

با این حال، مسیرهای رسمی وجود دارد که درخواست‌کنندگان می‌توانند از آن‌ها برای اعلام نگرانی‌ها یا به‌روزرسانی اطلاعات مربوط به درخواست‌های خود استفاده کنند، بسیاری از این مسیرها در گذشته برای درخواست‌کنندگان به‌ عنوان روش موثر اثبات شده‌اند.

وضعیت کنونی

مرکز پشتیبانی متقاضیان  IRCC در حال حاضر تعداد زیادی از مکاتبات را از طریق کانال‌های مختلف پردازش می‌کند. از آوریل تا اکتبر سال 2022 (آخرین داده‌های در دسترس)، این دپارتمان بیش از 8.3 میلیون پرسش از جمله تماس‌های تلفنی (6.6 میلیون) و مکاتبات ایمیلی (1.5 میلیون) را پاسخ داده است. این تعداد فقط انتظار می‌رود در سال‌های آتی افزایش یابد.

فرم وب IRCC

فرم وب IRCC یک فرم آنلاین است که دپارتمان مهاجرت برای پاسخ به هر گونه سوالی که درخواست‌کنندگان در مورد برنامه خاص خود دارند، استفاده می‌کند.

این مسیر به ویژه برای افرادی است که می‌خواهند درباره یک پرونده ارسالی که از زمان پردازش گذشته است، سوال کنند، و همچنین برای افرادی که می‌خواهند جزئیات مهم برنامه خود را به‌روزرسانی کنند. علاوه بر این، این فرم می‌تواند توسط افرادی استفاده شود که:

  • می‌خواهند نماینده‌ی خود را در یک برنامه افزوده/تغییر/به‌روزرسانی کنند و آماده‌اند مدارک اضافی  را برای این کار ارسال کنند؛
  • نیاز به پردازش فوری یا جایگزینی کارت PR دارند (با فرض اینکه شرایط خاصی را برآورده کنند)؛ و
  • می‌خواهند یک مشکل فنی با خدمات آنلاین IRCC را گزارش دهند.

به طور متوسط، حدود 30 روز زمان لازم است تا پاسخی از سوی IRCC از این طریق دریافت شود (البته این ممکن است به پیچیدگی درخواست و نیاز به اطلاعات بیشتر بستگی داشته باشد). اگر پرونده شما هنوز در محدوده زمان پردازش رسمی باشد، IRCC به درخواست فرم وب شما پاسخ نخواهد داد. همچنین توجه داشته باشید که ممکن است تا پنج روز کاری زمان لازم باشد تا دپارتمان اطلاعات ارسالی از طریق فرم وب را به‌روز کند.

ایمیل

با اداره مهاجرت کانادا همچنین می‌تواند (به حد محدود) از طریق ایمیل تماس گرفته شود. این روش برای افرادی است که سوالات عمومی یا فنی دارند و می‌خواهند از دپارتمان بپرسند.

IRCC معمولاً پیشنهاد می‌دهد که قبل از تماس با دپارتمان از صفحه وب متداول سوالات آنها را بررسی کنید. با این حال، اگر پاسخ به سوال درخواست‌کننده از طریق این صفحه وب قابل یافتن نباشد، می‌توانند به ایمیل زیر ارسال کنند:

نکته مهم: این روش ارتباطی ممکن است هدف معمولی برای کلاهبرداران باشد که قصد دارند تا تازه‌واردان را به ارائه اطلاعات شخصی (شامل جزئیات بانکی) ترفند بزنند، با ادعای اینکه از سوی IRCC هستند.افرادی که به تازگی وارد پروسه مهاجرتی شده اید باید به‌یاد داشته باشند که IRCC هرگز از طریق ایمیل اطلاعات خاصی از آن‌ها نخواهد خواست.

معمولاً زمان لازم برای دریافت پاسخ از سوی IRCC از طریق ایمیل 2 تا 5 روز کاری است، اگرچه باید توجه داشت که قابلیت آن‌ها برای پاسخ به سوالات خاص مرتبط با مورد شما از این طریق محدود است.

تلفن

آخرین روش برای تماس با IRCC از طریق تلفن است – با این حال این گزینه فقط برای افراد داخل کانادا در دسترس است. IRCC یک خط تلفن خودکار و یک خط تلفن انسانی دارد که دسترسی‌ها و شرایط مختلفی دارند.

نماینده مرکز پشتیبانی مشتریان (خط تلفن انسانی IRCC ) از ساعت 8 صبح تا 4 عصر، دوشنبه تا جمعه قابل دسترسی است. این خط – که به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی در دسترس است – به درخواست‌کنندگان امکان مشاوره در مورد سوالات عمومی و مربوط به مورد خود را فراهم می‌کند. تازه‌واردان باید به یاد داشته باشند که نمایندگان پشتیبانی مشتریان قادر به تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌های شما نیستند، و اگر شما برای پردازش فوری واجد شرایط نیستید، نمی‌توانند به شما کمک کنند.

به عبارت دیگر، خدمات تلفن خودکار 24 ساعت در روز، 7 روز در هفته در دسترس است و امکان دارد به درخواست‌کنندگان این امکان را بدهد که وضعیت برنامه‌های خود را بررسی کرده و اطلاعات پیش‌ضبط در مورد برنامه‌های IRCC را بشنوند.

تازه‌واردان می‌توانند از شماره تلفن زیر (برای هر دو خط) برای تماس با IRCC (فقط از داخل کانادا) استفاده کنند:

 1-888-242-2100.

برای اطلاعات بیشتر در مورد برنامه شما

درخواست‌کنندگان همچنین می‌توانند اسنادی به نام “Global Case Management System (GCMS) notes” (یادداشت‌های سیستم مدیریت کلان جهانی) سفارش دهند. GCMS سیستم نرم‌افزاری یکپارچه IRCC برای ذخیره و پردازش برنامه‌هایی است که دپارتمان دریافت می‌کند.

یادداشت‌های GCMS اطلاعاتی هستند که در این نرم‌افزار ذخیره شده است، به صورت خودکار توسط خود نرم‌افزار، اما همچنین توسط افسران مهاجرتی که در حال پردازش یک برنامه هستند نیز. یادداشت‌های GCMS می‌توانند به درخواست‌کنندگان اطلاعات دقیقی در مورد:

یک برنامه خاص (شامل زمان دریافت برنامه، زمان باز کردن برنامه، کد افسر مهاجرتی که به برنامه اختصاص داده شده است، وضعیت برنامه، و دلیل وضعیت و غیره)؛

هر گونه اطلاعاتی که IRCC در مورد درخواست‌کننده جمع آوری کرده است؛ و

هر گونه اطلاعاتی که یک نماینده شخص یا نهاد ثالث به IRCC ارائه کرده است.

یادداشت‌های GCMS یک نوع درخواست دسترسی به اطلاعات و حریم خصوصی (ATIP) هستند. ATIPها وسیله دولت کانادا برای امکان دسترسی کانادایی‌ها یا افراد مقیم در کانادا به اطلاعاتی هستند که دولت در مورد آن‌ها جمع‌آوری کرده است.

همه درخواست‌های ATIP به دولت کانادا باید در مدت 30 روز پاسخ داده شود. با این حال، پاسخ ممکن است این باشد که دپارتمان نیاز به زمان اضافی برای پردازش درخواست دارد.

اگر افراد خارج از کانادا می‌خواهند برای یادداشت‌های GCMS درخواست کنند، باید نماینده‌ای را که یا:

شهروند کانادا باشد؛

دائمی کانادا باشد؛ و/یا فرد یا شرکتی که در حال حاضر در کانادا باشد.

از طریق آن‌ها درخواست کنند.