معمولا با آغاز سال جدید میلادی برنامه های مهاجرتی در کانادا به روز رسانی شده و سهمیه جدید دریافت می کنند. همچنین تغییراتی در امتیاز بندی و گزینش متقاضیان مهاجرت در این برنامه ها شکل میگیرید که در این مقاله به این تغییرات می پردازیم.

برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا

برنامه اکسپرس اینتری از ابتدای شروع به کارش در سال 2015 از محبوبترین برنامه های مهاجرتی در بین متقاضیان مهاجرت به کانادا بوده است. از دلایل این محبوببیت ، سرعت این برنامه ، هزینه نسبتا کمتر آن و عدم نیاز به پیشنهاد شغلی از کارفرمای کانادایی در نام برد.

بعد از همه گیری کرونا در سال 2020 و 2021 ، برنامه اکسپرس اینتری دچار افول شدید شد و عملا متقاضیان خارج از کانادا امکان مهاجرت از طریق این برنامه رو نداشتند. از اواسط سال 2022 و باز شدن مرزها ، برنام اکسپرس اینتری هم درهای خود را بر روی متقاضیان خارج از کانادا گشود  و از ماه جولای امسال شاهد برگزاری دوره های انتخابی برای متقاضیان بودیم.

از طرف دیگر با توجه با توجه بسته بودن این برنامه به مدت 2 سال ، پس از بازگشایی مجدد آن در جولای 2022  امتیاز قبولی این برنامه بسیار بالا و در حدود 500 بوده است. البته در اخرین دوره انتخابی امتیاز قبولی تا 490 هم کاهش یافته است که البته همچنان امتیاز بالایی برای متقاضیان خارج از کانادا می باشد و عملا متقاضیان بدون داشتن امتیاز ساپورت کارفرمای کانادایی و پیشنهاد شغلی نمیتوانند امتیاز لازم را کسب نماییند.

تغییرات برنامه اکسپرس انتری در سال 2023

اداره مهاجرت کانادا از نوامبر سال 2022 سیستم کد شغلی جدید را ارائه کرده است که این نکته باعث افزوده شدن مشاغل بیشتری به برنامه اکسپرس انتری شده است.

تغییر دیگری که به نظر من بسیار مهم و البته مثبت است تغییر در نحوه انتخاب متقاضیان از در سال 2023 میلادی خواهد بود. تا امروز متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق برنامه اکسپرس انتری فقط بر اساس امتیاز انها رتبه بندی میشدند و امتیاز بالاتر دعوت به تشکیل پرونده و مهاجرت به کانادا می شدند.

با تغییرات ایجاد شده در سال 2023 متقاضیان علاوه بر امتیازشان بر حسب کد شغلی هم انتخاب میشوند. این بدان معنی هست که در دوره های انتخابی آینده در سال 2023 در هر دوره اداره مهاجرت مشاغل مورد نیاز در بازار کار کانادا را در اولویت قرار میدهد و برای متقاضیان بر حسب نیاز بازار کار دعوت نامه ارسال میکند. این بدان معنی خواهد بود که امتیاز قبولی برای رشته های مورد نیاز به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت و امکان دوباره برای مهاجرت به کانادا از طریق این برنامه بدون نیاز به پیشنهاد شغلی از کارفرمای کانادایی رو افزایش خواهد داد.

برنامه استانی بریتیش کلمبیا

برنامه استانی بریتیش کلمبیا BC PNP از محبوبترین برنامه مهاجرتی برای متقاضیانی که دارای پیشنهاد شغلی از کارفرمای کانادایی از ونکوور یا شهرهای دیگر این استان دارند می باشد. این برنامه تعداد قابل توجهی متقاضیان مهاجرت به کانادا را در هر هفته دعوت به اقدام به تشکیل پرونده و اقدام به مهاجرت به کانادا می کند.

تغییرات برنامه استانی بریتیش کلمبیا در سال 2023

برنامه BC PNP از ماه اخیر دچار تغییراتی شده است که تاثیر خود را در سال 2023 مشاهده می کنیم. از اغاز سال جدید میلادی سیستم جدید امتیاز بندی برنامه اجرایی شده است که باعث تغییر امتیاز متقاضیان و شانس قبولی در برنامه BC PNP شده است.

در چند دوره اخیر که از امتیاز بندی جدید میگذرد امتیاز قبولی برای برنامه نیروی متخصص بین 100 تا 105 بوده است. این امتیاز بسیار بالایی برای قبولی است و برای نمونه متقاضی با شرایط زیر امکان گرفتن این امتیاز را خواهد داشت:

  • داشتن پیشنهاد شغلی با حقوق 35 دلار در ساعت به بالا
  • مدرک فوق لیسانس
  • مدرک آیلتس با نمره 7
  • 5 سال سابقه کاری مرتبط خارج از کانادا
  • 1 سال سابقه کار در کانادا

ما انتظار داریم که در سال جدید با از راه افتادن برنامه های مختلف مهاجرتی امتیاز قبولی کاهش یابد و در حدود 95 تا 100 باشد که البته هنوز امتیاز بالایی خواهد بود ولی نسبت به امتیاز کنونی قابل قبول تر خواهد بود و نمونه متقاضی با این امتیاز شرایط زیر را خواهد داشت.

  • داشتن پیشنهاد شغلی با حقوق 30 دلار در ساعت به بالا
  • مدرک فوق لیسانس
  • مدرک آیلتس با نمره 6
  • 5 سال سابقه کاری مرتبط خارج از کانادا
  • 1 سال سابقه کار در کانادا

برنامه استانی انتاریو

برنامه نیروی متخصص استانی آنتاریو هم از محبوبترین برنامه های مهاجرتی کانادا برای افرادی که دارای پیشنهاد شغلی از کارفرمای در تورنتو یا دیگر شهر های استان آنتاریو میباشند است. این برنامه  دارای چند استریم مختلف می باشد که با توجه به سابقه تحصیلی و کاری متقاضیان باید استریم مناسب را انتخاب نمایند.

تغییرات برنامه استانی آنتاریو در سال 2023

برنامه نیروی متخصص استانی آنتاریو نیز همانند برنامه های دیگر سیستم کد شغلی جدید را از سال 2023 اجرایی میکند و چندین شغل به لیست مشاغل قابل قبول اضافه شده اند.

برتری برنامه استانی آنتاریو نسبت به برنامه بریتیش کلمبیا به نحوه امتیاز بندی آن می باشد که متقاضی با شرایط بسیار آسانتری امکان قبولی در این برنامه را خواهد داشت و حتی نیاز به داشتن  امتیاز سابقه کار کانادایی نیست و متقاضی از ایران میتواند برای این برنامه اقدام نماید. نمونه متقاضیانی که نمره قبولی را در این برنامه کسب می کنند به صورت زیر می باشد.

  • داشتن پیشنهاد شغلی با حقوق 35 دلار در ساعت به بالا
  • مدرک لیسانس
  • مدرک آیلتس با نمره 6
  • 5 سال سابقه کاری مرتبط خارج از کانادا

در مقاله بعدی به تغییرات برنامه بیزینسی در سال 2023 خواهیم پرداخت.