وزیر مهاجرت مارک میلر اعلام کرده است که اهداف ویزاهای موقت به برنامه سالانه سطوح مهاجرتی از پاییز ۲۰۲۴ اضافه خواهد شد.

برنامه سطوح مهاجرتی اهدافی برای تعداد مقیمین دائمی جدیدی که هر سال به کانادا خوش آمد می‌گویند، برای سه سال آینده تعیین می‌کند.

تا کنون سطوح ویزاهای موقت در برنامه سطوح مهاجرتی مد نظر قرار نگرفته بودند.

وزیر روشن کرد که این اهداف برای محدودیت نیستند. با این حال، او گفت که احتمال وجود محدودیت در برخی حوزه‌ها توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) وجود دارد.

تا به این لحظه، هیچ هدف یا محدودیتی برای پروانه‌های صادر شده از طریق برنامه کارگران خارجی موقت (TFWP)، برنامه موبایلیت بین‌المللی (IMP)، انتقالات داخل شرکت (ICT) یا توافقات تجاری مانند توافقی کانادا ایالات متحده مکزیک (CUSMA) وجود نداشته است.

محدودیتی برای تعداد ویزهای  تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی که IRCC در نظر خواهد گرفت، در ابتدای امسال اعلام شد.

میلر گفت که افزودن ویزای کاری موقت به برنامه سطوح مهاجرتی به کشور کمک خواهد کرد تا رشد جمعیت را استقرار دهد. وی همچنین اشاره کرد که کانادا “به کارگران خارجی موقت اعتیاد پیدا کرده است”.

«اخیراً حجم ویزای کاری  موقت کانادا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و در سال ۲۰۲۳ به تا ۲.۵ میلیون نفر یا ۶.۲٪ از جمعیت ما رسیده است»، گفت میلر. «بنابراین، در برنامه سطوح ما، یک هدف برای حجم مناسبی از ویزای های کاری  موقتی که می‌توانیم به پذیرش کنیم ، در نظر خواهیم گرفت. ما هدف گذاری برای کاهش جمعیت ویزای کاری  موقت خود به ۵٪ در طول سه سال آینده داریم.»

قرعه‌کشی‌های داخلی  بیشتر  برای اقامت دائم

یک بخش از استقرار رشد جمعیت کانادا شامل تغییرات در انتخاب مقیمین دائم جدید است.

به عنوان بخشی از تلاش‌های ما برای اینکه ویزاهای  موقت به اقامت دائم منتقل شوند، قرعه‌کشی‌های داخلی بیشتری خواهیم داشت و از ایالت‌ها و مناطقی که در برنامه نامزدی استانی شرکت می‌کنند، خواسته‌ایم که با تخصیصات خود همان کار را انجام دهند. این اقدام باعث تنظیم مجدد تلاش‌های ما و ایجاد یک مسیر برای افرادی در کشور می‌شود که می‌خواهند در کانادا بمانند و به اقتصاد کشور کمک کنند.»

به عبارت دیگر، قرعه‌کشی‌های برنامه نامزدی استانی (PNP)، و شاید قرعه‌کشی‌های ورود سریع، احتمالاً احتمال انتخاب یا هدفگیری کاندیداهایی را که از قبل در کانادا به عنوان ویزاهی کاری  موقت حضور دارند، بیشتر خواهند داشت.

او تاکید کرد که ویزا کاری  موقت نیرویی برای اقتصاد کانادا هستند و تغییرات پس از بررسی ضروری برنامه‌های مهاجرتی و تدابیر فعلی پس از ویروس کرونا اعمال شده‌اند.

به گفته وزیر، بازار کار تنگ شده است. کانادا ۱۳۸٪ از شغل‌هایی را که در طول دوران ویروس کرونا از دست رفته بودند، بازیابی کرده است.

مهاجرت در کانادا

کانادا انتظار دارد در سال ۲۰۲۴، ۴۸۵٬۰۰۰ مقیم دائم جدید را به استقبال بیاورد. این تعداد در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ به ۵۰۰٬۰۰۰ افزایش می‌یابد. IRCC می‌گوید که حفظ این هدف به کمک استقرار جمعیت کانادا به دلیل مهاجرت و اجازه دادن به دولت فدرال و دولت‌های ایالتی برای حمایت از مهاجران جدید در عین حفظ نیازهای جمعیت موجود کانادا، کمک خواهد کرد.

وزیر مهاجرت گفت ما می‌خواهیم هر خانواده و ساکن جدید را برای موفقیت آماده کنیم و به آنها امکان دسترسی به خدمات مورد نیاز را بدهیم. هدف نهایی ما ایجاد یک سیستم مهاجرت مدیریت شده و پایدار بر اساس نیازها است.

IRCC در ماه‌های اخیر با انتقادهایی درباره سطوح بی‌سابقه مهاجرت مواجه شده است زیرا کانادا با کمبود مسکن مقرون به‌صرفه و همچنین سامان نیافته سیستم بهداشتی مقابله می‌کند.