میلر اظهار داشت: هم قرعه‌کشی‌های فدرال و هم قرعه‌کشی‌های استانی بر روی کاندیدهایی که در حال حاضر در کشور هستند، تمرکز خواهد داشت.

او گفت: “به عنوان بخشی از تلاش‌های ما برای انتقال ویزاهای موقت به اقامت دائم، ما بیشتر قرعه‌کشی‌های داخلی خواهیم داشت و از استان‌ها و مناطقی که در برنامه نامزدی استانی (PNP) شرکت می‌کنند، می‌خواهیم که با تخصیصات خود همین کار را انجام دهند.”

او افزود: “این تلاش‌های ما در راستای  یک مسیر برای آنهایی که در کشور هستند و می‌خواهند بمانند و به کشور و اقتصاد کشور کمک کنند، فراهم می‌کند.”

این تصمیم برای برگزاری قرعه‌کشی‌ها به منظور کمک به ویزاهای موقت برای به دست آوردن اقامت دائم، در حالی اتخاذ شده است که اتاوا نیز قصد دارد از سپتامبر اهداف مهاجرت موقت را تعیین کرده و گام‌های دیگری را برای محدود کردن مهاجرت موقت انجام دهد.

میلر گفته است که می‌خواهد تعداد ویزاهای موقت را در طی سه سال آینده پنج درصد کاهش دهد و در ماه مه با وزرای مهاجرت استانی و منطقه‌ای دیدار خواهد کرد تا جزئیات این سطوح مهاجرت موقت را مشخص کند.

میلر افزود : “استان‌ها و مناطق نیازهای منحصر به فرد کاری خود و ظرفیت خود را می‌دانند و نیاز به پذیرش مسئولیت برای افرادی که وارد می‌کنند را دارند”،.

ویزاهای موقت، از جمله دانشجویان بین‌المللی و کارگران خارجی موقت، از چند سال قبل به امید برگزاری قرعه‌کشی‌های بیشتری در چارچوب کلاس تجربه کانادایی (CEC) به هدف آن‌ها امیدوار شده‌اند.

زمانی که محدودیت‌های سفر و بهداشت عمومی که در اوج شیوع ویروس کووید-19 اعمال شد وجود بسیاری از شهروندان خارجی را از مهاجرت به کانادا از کشورهای خارجی مانع می‌کرد، اتاوا به برگزاری قرعه‌کشی‌های برنامه مهاجرتی با هدف افراد خارجی که از قبل در کانادا هستند، متوجه شد.

“در سال 2021، IRCC به هدف‌گذاری دعوت‌های برای درخواست (ITA) برای کاندیدهای واجد شرایط CEC و PNP، که احتمالاً در کانادا حضور فیزیکی دارند و بنابراین کمتر تحت تأثیر محدودیت‌های مرزی مرتبط با ویروس کرونا قرار می‌گیرند، ادامه داد”، دپارتمان مهاجرت در گزارش سالانه خود اظهار کرد.

“این شامل یک دوره دعوت در تاریخ 13 فوریه 2021 بود، که در آن بیش از 27،000 ITA به تمامی کاندیدهای واجد شرایط CEC در استخر در آن زمان صادر شد، بیش از 90 درصد از آن‌ها در حال حاضر در کانادا بودند و شاغل بودند.

“هیچ کاندیدایی در سال 2021 به برنامه‌های کارگر ماهر فدرال (FSW) یا صنایع و مهارت‌های ماهر فدرال (FST) دعوت برای ارسال درخواست نشد. با وجود تأثیرات ویروس کرونا، در سال 2021 دیده شد که بیشتر ITA‌ها از طریق اکسپرس انتری نسبت به سال‌های قبل صادر شده‌اند.”

در چارچوب برنامه مهاجرتی CEC، واجد شرایط بودن بر اساس یک مبنای قبول یا رد ارزیابی می‌شود که معیارهای اصلی به شرح زیر است:

  • کاندیدا دوازده ماه تجربه کار تمام وقت در یک شغل دسته‌بندی شده به عنوان دسته‌های TEER 0، 1، 2 یا 3 از طبقه‌بندی شغلی ملی (NOC) کسب کرده باشد. شغل‌های واجد شرایط، شغل‌هایی از نوع مدیریتی، حرفه‌ای، فنی یا صنعتی ماهر می‌باشند.
  • تجربه کار کانادایی واجد شرایط در مدت 36 ماه پیش از تاریخ درخواست کسب شده باشد؛
  • کاندیدا توانایی کافی را در یکی از زبان‌های رسمی کانادا اثبات می‌کند. سطح تسلط مورد نیاز توسط شغلی تعیین می‌شود که کاندیدا تجربه کار کانادایی مورد نظر را کسب کرده است؛
  • تجربه کار واجد شرایط باید تمام وقت و ماهر باشد.

متقاضیان مهاجرتی CEC باید مهارت‌های زبانی خود را اثبات کنند

تمام وقت به معنای 30 ساعت در هفته است. کار پاره‌وقت نیز در نظر گرفته خواهد شد، اما تنها بر اساس مبنای نسبی، بنابراین شش ماه کار در یک موقعیت ماهر پاره‌وقت با 15 ساعت در هفته به عنوان سه ماه به سمت 12 مورد نیاز شمرده خواهد شد.

چندین شغل پاره‌وقت همچنین می‌توانند برای برآورده کردن الزامات تجربه مورد استفاده قرار گیرند.

هیچ تجربه کاری که در کانادا بدون مجوز کاری معتبر کسب شده باشد مورد بررسی قرار نخواهد گرفت. همچنین، دوره‌های خوداشتغالی یا تجربه کاری کسب شده در حالی که کاندیدا در دوره مطالعات تمام وقت شرکت می‌کرد، در نظر گرفته نخواهد شد.

متقاضیان باید حداقل مهارت مورد نیاز را در تمامی چهار مهارت زبانی، شامل خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن اثبات کنند.

متقاضیانی که تجربه کار مورد نیاز آن‌ها در یک شغل دسته‌بندی شده به عنوان NOC TEER 0 و 1 است، باید سطح 7 از استانداردهای تعیین مهارت زبانی کانادایی (CLB)  یا همان آیلتس 6 در هر مهارت را برآورده کنند.